نوشته شده توسط : ali
سیب زمینی در ایران زود جایگاهی درخور یافت و به مذاق مردمان خوش نشست و لازم نیامد کسی یا کسانی دو قرن بکوشند که ثابت کنند این هم خوردنی گوارایی است. ایرانیان سیب زمینی را کشت کردند و در خوراک های خود به کار گرفتند و از آن خورش ها و کوکوهای خوشمزه گوارا ساختند.

 آنتوان آگوستن پرمانیته، دانشمند گیاه شناس، با تلاش بسیار توانست فرانسویان را به یک سو نهادن خوی زشت سیب زمینی نخوردن راضی کند.

نمی خواهم درباره سیب زمینی داستان پردازی کنم اما لازم است چیزهایی را با شما درمیان بگذارم. سیب زمینی که امروز از ارکان مهم آشپزی فرنگی است، در سال 1530 به دست اروپاییان رسید که تازه پس از گذشت یک قرن از ورودش به اروپا، خوردنش اندک رواجی یافت. نادرمیرزای قاجار می نویسد: «در فرنگ... این خوردنی تا در این سال های نزدیک نبود... سال های دراز بزرگان فرانسه این خوردنی نیکو نخوردندی. این را خورش ارزانیان دانستندی. تا یکی از شهریان فرانسه این خوی زشت به یک سو نهاد.»
 


پیش از فرانسویان، ایرلندی ها و انگلیسی ها به ارزش سیب زمینی پی بردند و این محصول، نجاتبخش جان مردمان فقیر در دوره های قحطی و کم محصولی شد. آن مردی که نادرمیرزا از او نامی نمی بَرَد و به ذکر «یکی از شهریان» در مورد او بسنده می کند، آنتوان آگوستن پرمانیته، دانشمند گیاه شناس، بود که بود بسیار سرانجام توانست فرانسویان را به «یک سو نهادن خوی زشت» سبب زمینی نخوردن راضی کند. از قرار معلوم، فرانسویان آن روزگار، مردمان سختگیری بوده اند که به سادگی راضی به خوردن خوراکی جدید نمی شده اند و با مقاومت بی جهت خود، به دل مرحوم آنتوان آگوستن پرمانیته خون ها کردند تا سرانجام- به قول نادرمیرزا- «اکنون توان گفت که بیشتر خورش فرنگان از این سیب است.»

سیب زمینی در ایران هم داستانی دارد. سِر جان مَلکُم (با ملکم خان اشتباه نشود) از دیپلمات های حکومت انگلیسی هند بود که سه بار بین سال های 1800 تا 1810 با سِمت های مختلف- از مترجم تا سفیر- به ایران آمد، فارسی را نیک می دانستند و ماموریتی لابد استعماری داشت. سر جان در سفر دوم به ایران زمان فتحعلیشاه قاجار هدایای زیادی از جمله بذر سیب زمینی برای دربار ایران همراه خود آورد. این بذرها اول بار در روستای پشند- در غرب تهران- کشت شد و حاصلش شد سیب زمینی پشندی.

در سال های اول، مردم سیب زمینی را آلو می خواندند. چطور مردمان آن دوره بین سیب زمینی و آلوی لطیف و شیرین نسبتی نزدیک یافته بودند بر نگارنده معلوم نیست. اما تا سال های سال سیب زمینی را «آلوی ملکم» می نامیدند و گویا هنوز هم در بعضی مناطق،  آن را آلو می نامند. (خوراک «دوپیازه آلو»ی شیرازی که ماده اصلی اش سیب زمینی است هم شاهدش).

بعدتر اما نام آلو برای سیب زمینی منسوخ شد و فرنگ رفته ها عینا واژه فرانسوی Pomme de terre یا همان سیب زمینی را برای این محصول شریف و مفید و نجاتبخش برگزیدند که اندک اندک رایج و همگانی شد.

سیب زمینی اما در ایران زود جایگاهی درخور یافت و به مذاق مردمان خوش نشست و لازم نیامد کسی یا کسانی دو قرن بکوشند که ثابت کنند این هم خوردنی گوارایی است. ایرانیان سیب زمینی را کشت کردند و در خوراک های خود به کار گرفتند و از آن خورش ها و کوکوهای خوشمزه گوارا ساختند. سیب زمینی در روزگار کمی محصول و کشت، قاتق نان مردمان شد و شکمشان را سیر کرد و همچنان بر سر سفره های ایرانی محبوب و عزیز باقی مانده است چنان که پخته پوست گرفته اش با ترشی لیته و نمک و گلپر وعده خوراکی لذیذی است.

آشپزان خوش ذوق ایرانی از سیب زمینی کوکویی ساختند بس لذیذ و ساده و خواستنی، پختش البته آسان و دلپذیر و خوردنش با همسفرگان نازنین گوارارتر. دو، سه سیب زمینی را بپزید و پوست بگیرید و له کنید. دو، سه تخم مرغ در آن بشکنید تا مایه چنان شود که اگر میان انگشتان گیرید، سرازیر نشود. نمک و فلفل سیاه و- اگر در دسترس بود- سر قاشقی زعفران یا اندکی بیشتر زردچوبه مایه کوکو را به طعامی بی مانند بدل می کنند. اگر پیاز یا پیازچه کوچکی هم در مایه خرد کنید که دیگر خوراک شاهانه ای آفریده اید. مایه را قاشق قاشق برگیرید و در روغن (به سلیقه من، حیوانی) تفتیده بریزید.

کوکوی سیب زمینی با تریلوی خوشبوی ایرانی یا لواش نازک پختِ نرم با ماست یا ترشی لیته به غایت لذیذ است. سرد شده آن با مربای آلبالو و چای لاهیجان، به وقت چاشت، بی گمان مُمَد حیات است و مفرّح ذات.

شستن بادیه ای که مایه کوکو را در آن درست کرده اید، بلافاصله پس از اتمام کار، مانع خشک شدن مایه تخم مرغی بر جدار بادیه می شود کار را راحت می کند و آب را کمتر هدر می دهد. کاهلی از شما دور باد، رسم مطبخ را به جا آورید و ظروفتان را خود بشویید.

من آنچه وصف طعام است با تو می گویم/ تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال (شیخ اطعمه).



:: بازدید از این مطلب : 631
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
بیشتر ما به طور معمول هشت ساعت از روز خود را در محیط کار می گذرانیم؛ یعنی با ارفاق می توانیم محل کارمان را خانه دوم خودمان بدانیم. این خانه هم مانند همه محیط های دیگر آداب و راه و چاهی دارد و در آن آدم هایی پیدا می شوند که می توانند مورد علاقه یا نفرت ما باشند. ما برای آن که شما کارمند خوبی باشید و چالش کمتری را تجربه کنید، پیشنهاداهایی برای تان داریم.

 بیشتر ما به طور معمول هشت ساعت از روز خود را در محیط کار می گذرانیم؛ یعنی با ارفاق می توانیم محل کارمان را خانه دوم خودمان بدانیم. این خانه هم مانند همه محیط های دیگر آداب و راه و چاهی دارد و در آن آدم هایی پیدا می شوند که می توانند مورد علاقه یا نفرت ما باشند. ما برای آن که شما کارمند خوبی باشید و چالش کمتری را تجربه کنید، پیشنهاداهایی برای تان داریم.

بازار خرید و فروش زیرزمینی عطرها و نبود ملاک خاصی برای تشخیص عطر اصل از بدل، باعث شده که شایعات و باورهای غلط در میان مردم جا بیفتد؛ مثلا خیلی ها فکر می کنند عطری که بوی غلیظ تری داشته باشد، بهتر است یا عطر اصل، عطری است که دو هفته روی بدن تان بماند و با قطع عضو از دستش خلاص شوید. خیلی ها هم کیفیت عطر را به طور مستقیم با قیمتش در ارتباط می دانند اما در واقع هیچ کدام از این موارد که اینجا آورده ایم، پایه و اساس درست و حسابی ندارند.
 


1. عطرهای قدیمی بهتر از عطرهای جدید هستند

عطرهای سنتی به هیچ وجه بهتر از عطرهای امروزی نیستند اما قطبی ترند؛ یعنی شما با بو کردن آنها، یا عاشق شان می شوید یا از آنها متنفر می شوید. عطرهای امروزی اما بی آزارترند و اکثرا از سبک مینیمالیستی پیروی می کنند.

2. عطر اصل عطری است که ماندگاری بسیار بالایی دارد.

ماندگاری عطر ربطی به اصل بودن آن ندارد. عطرها چه اصل و چه بدل بر اساس خلوص به چهار دسته پرفیوم ها، ادوپرفیوم، ادوتویلت ها و ادکلن ها تقسیم می شوند؛ مثلا پرفیوم که دارای بیشترین ماندگاری است، حدود پنج تا هفت ساعت دوام می آورد. پس نباید از عطرهای اصل توقع داشته باشید که تا یکی دو روز روی شما بمانند و از جای شان تکان نخورند.

3. ادکلن های اصل هنگام به هم زدن کف نمی کنند

کف کردن یا نکردن ادکلن نه ربطی به اصل و بدل بودن آن دارد و نه ربطی به تاریخ انقضای آن. در همه ادکلن ها از الکل استفاده می شود و الکل بعد از به هم خوردن روی سطح مایع کف تشکیل می دهد. این اصلا معیار درستی برای تشخیص کیفیت عطر نیست. اگر ادکلنی دو فاز شده بود و فاز روغنی از فاز مایع جدا شده بود، آن موقع می توان فهمید که این ادکلن فاسد شده است.

4. عطری که لیبل وزارت بهداشت ندارد، اصل نیست

عطری که لیبل وزارت بهداشت دارد، به احتمال فراوان اصل است اما خلاف این گزاره همیشه صادق نیست چون خیلی از عطرها به صورت مسافری و پروازی به داخل کشور می آیند ولی اوریجینال هستند.
 


5. با اصطلاحات عطری بیشتر آشنا شوید!

عطرها از 78 تا 95 درصد الکل طبیعی به علاوه مقداری اسانس روغنی (Perfume Oil) ساخته می شوند. میزان این اسانس روغنی موجود در عطر، نوع ماندگاری و درجه خلوص آن عطر را مشخص می کند. علاوه بر خلوص، اطلاعات دیگری هم مثل حجم و ماندگاری و نوت و ... هم روی شیشه عطرها وجود دارد که بد نیست با آنها آشنا شوید تا هنگام خرید بتوانید انتخاب دقیق تری داشته باشید.

Perfume

پرفیوم ها بهترین و با دوام ترین نوع رایحه ها با 22 درصد اسانس روغنی هستند. بنابراین نسخه Perfume هر عطری ماندگارتر از نسخه eau de Perfume همان عطر است و البته به دلیل افزایش یافتن قیمت، نوع پرفیوم این عطرها چندان در بازار رایج نیستند.

Eau de Perfume

بعد از پرفیوم ها، ادوپرفیوم ها قرار می گیرند. این گروه با داشتن 15 تا 22 درصد روغن های معطر رتبه دوم را دارند.

Eau de Toilette

این دسته هشت تا 15 درصد اسانس روغنی دارند.

Eau de Cologne

که برای مردان استفاده می شود، تنها حدود چهار درصد روغن دارند.

VOL

درجه خلوص عطر را روی شیشه عطر معمولا با عبارت VOL نمایش می دهند؛ مثلا اگر vol  عطری 60 درصد باشد، درصد خلوص آن 40=60-100 است، پس هر چه عدد vol کمتر باشد، غلظت عطر بالاتر است.
 

EY


floz

مخفف Fluid Ounces است و حجم عطر را نشان می د هد. هر یک floz تقریبا معادل 30 لیتر می باشد؛ مثلا بطری عطرهای 100 میل حدودا 3.5 floz هستند.

Note

عطر هم مثل موسیقی با سه گروه نت مختلف توصیف می شود. نت بالایی (بویی که به محض استفاده از یک عطر به مشام می رسد) / نت میان (بویی که بعد از نت بالایی خود را نشان می دهد)/ و نت پایه (رایحه ای که 30 دقیقه بعد از استفاده، درست زمانی که نت میانی محو شده، تازه شروع به آشکار شدن می کند) پیدایی این نت ها به دنبال هم یک رایحه هماهنگ را به وجود می آورد



:: بازدید از این مطلب : 608
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
چندی پیش گزارش کوتاهی در نشریه ساینس منتشر شد درباره تقلب در دانشگاه ها و خرید و فروش مقاله و پایان نامه و دیگر مقدمات کسب مدرک تحصیلی از دانشگاه های ایران.

 چندی پیش گزارش کوتاهی در نشریه ساینس منتشر شد درباره تقلب در دانشگاه ها و خرید و فروش مقاله و پایان نامه و دیگر مقدمات کسب مدرک تحصیلی از دانشگاه های ایران. نویسنده این مقاله، ریچارد استون، دبیر بخش بین الملل این نشریه است. او سال گذشته به ایران سفر کرد و با برگزاری یک دوره آموزشی، دانش و تجربه اش را در اختیار روزنامه نگاران علمی ایران قرار داد و گزارش هایی هم تهیه کرد از جمله گزارش از وضعیت دریاچه ارومیه بیا طرح رصدخانه ملی و وضعیت علم در ایران پس از تحریم و غیره.

گفت و گو با دانشمندان و سیاستمداران ایرانی تاثیرگذار بر وضعیت علم و فناوری و پژوهش نیز از دیگر فعالیت های این خبرنگار بین المللی برجسته است. البته همان گونه که گفتیم، استون دبیر بخش بین الملل نشریه ساینس است و برای مثال، پیش از این نیز گزارش هایی درباره پروژه دانشمندان ژاپنی در سیبری برای شبیه سازی ماموت، شیوع یک بیماری عجیب در سیبری، حال و روز محوطه آزمایش بمب اتمی در قزاقستان، جایگاه و دستاوردهای پژوهش های علمی در کره شمالی و وضعیت چرنوبیل بعد از فاجعه اتمی منتشر کرده بود.

استون در گزارشی که این بار منتشر کرده است به موضوعی پرداخته که کمتر کسی تمایل دارد درباره اش حرفی بزند؛ تقلب برای تدوین پایان نامه دانشگاهی و خرید مقاله پژوهشی از بازار و گرفتن مدرک دانشگاهی با مقاله و پایان نامه ای که در قبال پرداخت پول تهیه شده است.
 


واقعیت این است که سال هاست تقلب در دانشگاه های ایران ریشه دوانده است اما مسئولان دانشگاهی تمایل چندانی ندارند که درباره این موضوع گفت و گو کنند چه رسد به اینکه برای ریشه یابی یا مقابله با آن اقدام کنند.

در این گزارش، پس از آنکه از وضعیت و گستردگی این پدیده در دانشگاه های ایران می نویسد خلاصه ای از گفت و گو با چند استاد دانشگاه را ذکر و زمینه های شکل گیری و ریشه های این پدیده را بررسی می کند. هرچند گزارش کوتاه استون تا حدود زیادی کامل است اما باید به این موضوع توجه کرد که تقلب در دانشگاه، خود پیامد ضعف دیگری در نظام آموزشی ما است، یعنی گسترش تقلب در مدارس. امروزه، یکی از معضلات آموزش همگانی ما، تقلب است. این پدیده چندین و چند دلیل دارد که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صدرنشینان تقلب

در برخی از دوره ها، گروه هایی برای آنکه رییس جمهوری را تحت فشار قرار دهند، به عملکردش در حوزه آموزش و پرورش انتقاد می کردند و مثلا می پرسیدند با همه این هزینه هایی که در آموزش و پروش شده است، نظام آموزشی ما چه دستاوردی داشته یا چرا افت تحصیلی در مدارس زیاد است؟

وزیر آموزش و پرورش هم برای خلاصی از این فشار، به ادارات دستور می داد رویکرد مناسبی اتخاذ کنند تا درصد قبولی دانش آموزان زیاد شود. این رویکرد مناسب، جنبه های بسیار متنوعی داشت و از کم کردن حجم و محتوای کتاب درسی تا فشار به معلمان برای قبول کردن دانش آموزان و همچنین چشم بستن بر تقلب های دانش آموزان را شامل می شد. معمولا در چنین رویکردهایی، معلمانی که توانایی سازگاری با توصیه های مدیران و پیروی از قوانین نانوشته را داشتند، قدر می دیدند و بر صدر می نشستند و معلمی که تقلب را عملی خلاف عرف یا اخلاق یا قانون می پنداشت، کم کم با مشکلاتی مواجهمی شد.
 


خریدن پژوهش از پژوهش فروشی!

هرچند تقلب دانش آموزان و چشم پوشی معلمان از این تقلب ها، تا حدودی چاره کار بود اما کم کم کار به جایی کشید که بسیاری از دانش آموزان به رغم تقلب هم نمی توانستند نمره قبولی کسب کنند. در اینجا کارشناسان آموزش و پرورش راهی دیگر ابداع کردند؛ در بسیاری از درس ها، نمره ای به عنوان نمره مستمر و فعالیت های کلاسی منظور می شود که می تواند ضعف در امتحان های پایانی را جبران کند.

معمولا دانش آموزان برای افزایش نمره مستمر خود باید پژوهشی را در یکی از موضوعات درسی ارائه دهند. بدیهی است که نه دانش آموز راهنمایی و دبیرستان توانایی انجام فعالیت های پژوهشی را دارد و نه چنین امکاناتی در مدارس در دسترس دانش آموزان است. در هر صورت، در ابتدای کار دانش آموزان برای انجام این گونه پژوهش های علمی، از تجربه دانشجویان فامیل خود استفاده می کردند اما وقتی که نیاز به این گونه پژوهش ها زیاد شد، راه هایی برای برآورده ساختن این نیاز پدید آمد؛ مغازه هایی که تا دیروز در زمینه تایپ و تکثیر فعال بودند، سفارش در حوزه پژوهش های دانش آموزی را هم قبول می کردند.
 
از آنجا که موضوعات پژوهشی دانش آموزان بسیار محدود بود و تنوعی نداشت، بسیاری از این مغازه های تایپ و تکثیر دیروز و پژوهشکده های دانش آموزی امروز، دیگر منتظر سفارش دانش آموزان نمی مانند و از قبل پژوهش هایی را آماده می کنند و به محض مراجعه دانش آموز به پژوهشکده، نام و نام خانوادگی پژوهشگر (دانش آموز) و استاد راهنما (معلم) را در صفحه اول می نویسند و محصول نهایی پژوهش را ظرف چند دقیقه در قالبی شکیل و آبرومند تحویل مشتری می دهند.

به این ترتیب، کم کم این توهم در ذهن دانش آموزان شکل می گیرد که پژوهش هم چیزی است که می توان آن را مانند یخمک و لواشک از مغازه خرید. وقتی مجاز، قانونی و صد البته کار راه انداز بودن تقلب در ذهن دانش آموز شکل بگیرد، دشوار بتوان در دوران دانشجویی او را از تقلب برحذر داشت.

خاطرات شیرین سلبریتی ها از تقلب

بسیار پیش آمده است که شخصیت های محبوب جوانان و نوجوانان (مانند ورزشکاران، هنرمندان و...) در رسانه ها و به ویژه رادیو و تلویزیون، با افتخار از انواع تقلب می گویند برای مثال چندی پیش، به مناسبت اول مهر و آغاز سال تحصیلی، یکی از طنزپردازان در برنامه ای تلویزیونی به بیان خاطراتش از دوران تحصیل پرداخت و مدعی شد تقلب هایش آنقدر نوآورانه بود که مراقب نمی توانسته تقلبش را پیدا کند. حتی می گفت تقلبش آنقدر باحال بود که معلمش چندبار به او گفت: «جان مادرت به من بگو چه جوری تقلب می کنی که هیچ کس متوجه نمی شه؟»
 


تقلب خیلی هم خوب است

به موازات گسترش تقلب در مدارس و عادی شدن آن در سطح جامعه، لازم بود که برای فواید و حتی لزوم تقلب در مدارس، نظریه سازی شود. خاطرم هست در یکی از سمینارهای علمی آموزشی، یکی از سخنرانان طرفدار تقلب، معلمان مخالف تقلب را به عقب ماندگی متهم می کرد که هنوز در دوران پارینه سنگی به سر می برند و وارد عصر اینترنت و کوانتوم نشده اند!

او می گفت معلمی که به عنوان مراقب، مانع تقلب دانش آموزان می شود، در حقیقت با هداف اصلی و اساسی آموزش و پرورش مخالفت می کند. هدف نهایی آموزش و پرورش یادگرفتن دانش آموز است. برخی دانش آموزان درس را در کلاس یاد می گیرند، برخی در خانه درس را مرور می کنند تا یاد بگیرند، برخی پدر و مادرها درس را به دانش آموز یاد می دهند، دیگری هم به آموزشگاه می رود یا با استفاده از معلم خصوصی درس  را یاد می گیرد. یکی دیگر هم درس را در جلسه امتحان و با تقلب می آموزد! این جور یادگرفتن، چه فرقی با بقیه روش ها دارد؟ پس مراقب نباید مانع تقلب دانش آموزان شود!

راه گریز چیست؟

بسیاری بر این باورند که رسانه ها و مدرسه شکل دهنده شخصیت افراد هستند. زمانی که در رسانه ها با این وضوح، تقلب را تشویق می کنند، نمی توان انتظار داشت دانش آموزی که شخصیت های محبوبش متقلب بودند، علم تقلب را زشت بپندارند.

وقتی تقلب به هر دلیل ارزش تلقی شود، نمی توان مانع از آن شد. شاید یکی از دلایل گسترش تقلب در دانشگاه، ارزش بودن و رواجش در مدارس باشد. مادامی که تقلب در کشور ارزش است، نمی توان با آن مقابله کرد چون راه به جایی نمی برد.
 


نکته آخر اینکه، ضررهای تقلب به فارغ التحصیلی دانش آموزان و دانشجویان کم سواد محدود نمی شود. به خاطر داشته باشیم تا وقتی تقلب و دروغ ارزش باشد، شهروندان در بسیاری از حوزه های دیگر نیز قوانین اجتماعی را زیر پا می گذارند. شاید یکی از دلایلی که باعث شده است اختلاس ها و سوءاستفاده های مالی در کشورمان زیاد شود، آن است که دیگر قانون برای ما چندان جایگاه محترمی ندارد و حتی دردناک تر از آن، در برخی موارد قانون شکنان انسان های برجسته و محترمی محسوب می شوند



:: بازدید از این مطلب : 621
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
كودكانی كه به طور مداوم بازی های رایانه ای انجام می دهند، درونگرا شده، در جامعه منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می شوند.

كودكانی كه به طور مداوم بازی های رایانه ای انجام می دهند، درونگرا شده، در جامعه منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می شوند.

 

كارشناس اداره روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت گو با وب دا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ روحیه انزواطلبی باعث می شود كه كودك از گروه همسالان جدا شود كه این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری های دیگر است همچنین دراین بازی ها به دلیل این كه كودك و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد، كمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می كند و اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود.

 

معصومه افسری افزود: تصور بیشتر خانواده ها این است كه در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله فكری مداوم دارد. اما این مداخله، فكری نیست بلكه این بازی ها سلولهای مغزی را گول می زنند و از نظر حركتی نیز فقط چند انگشت كودك را حركت می دهند.

 

وی گفت: به دلیل جاذبه مسحور كننده ای كه این بازی ها دارد، بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن می كنند، حتی بعضی از كودكان صبح، زودتر از وقت معمول بیدار می شوند تا قبل از مدرسه كمی بازی كنند و وقتهای تلف شده را هم بدین صورت جبران می كنند كه این امر خود منجر به افت تحصیلی در آنها می شود.

 

كارشناس اداره روان به والدین توصیه كرد: اگر قرار است از بازی های كامپیوتری استفاده كنند، بهتراست بازی های تصویری خلاق كه كودكان باید به وسیله آنها، معما هایی را حل كنند، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قراردهند.

 

افسری تصریح كرد: والدین وقت بیشتری را به كودك و نوجوان خویش اختصاص بدهند چراكه هر قدر وقت گذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد زمینه چنین بازی هایی كمتر فراهم می شود و بهتر است با كودكان صحبت كنند كه فقط روزهای تعطیل مجاز به استفاده ازاین بازی ها هستند.

 


:: بازدید از این مطلب : 619
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
تربیت کردن بچه‌ها، کار درستی است و اتمام حجت کردن، بعضی وقت‌ها، خیلی هم لازم است، اما قرار نیست همیشه، شما دستور بدهید و او هم گوش به فرمان‌تان باشد.

تربیت کردن بچه‌ها، کار درستی است و اتمام حجت کردن، بعضی وقت‌ها، خیلی هم لازم است، اما قرار نیست همیشه، شما دستور بدهید و او هم گوش به فرمان‌تان باشد.

- «همین الان لباست رو بپوش؛ وگرنه اصلا بیرون نمی‌ریم»

- «باشه، پس خونه می‌مونیم!»

مکالمه عجیب و غریبی نیست. ممکن است شما هم از دو، سه سالگی فرزندتان به بعد، چندین و چند بار در همین موقعیت قرار گرفته باشید و وقتی می‌خواستید با پسر و دختر بازیگوش‌تان اتمام حجت کنید، آن‌ها با واکنش‌شان، شما را حیرت‌زده کرده باشند. تربیت کردن بچه‌ها، کار درستی است و اتمام حجت کردن، بعضی وقت‌ها، خیلی هم لازم است، اما قرار نیست همیشه، شما دستور بدهید و او هم گوش به فرمان‌تان باشد. در ادامه، با بزرگ‌ترین اشتباه‌هایی که هنگام تربیت فرزندان مرتکب می‌شوید و هم‌چنین روش درست جایگزین آن، آشنا می‌شوید.

1.دروغ گفتن

یکی از تله‌های تربیتی که والدین در آن می‌افتند، دروغ گفتن برای ترساندن بچه‌هاست. شاید شما هم برای این‌که فرزندتان، کاری را که از آن سرپیچی کرده، انجام دهد، به دروغ، محلی ترسناک را برایش توصیف کنید که همه بچه‌های بد و حرف‌گوش‌نکن به آن‌جا می‌روند. بعد، تهدید کنید که اگر آن کار را انجام ندهد، او را به آن مکان می‌فرستید. این موضوع، ذهن کودک شما را پر از ترس می‌کند و باعث می‌شود تا مدت‌های طولانی، از نزدیک شدن به بعضی مکان‌ها یا آدم‌های خاص، واهمه داشته باشد.  مادری را در نظر بگیرید که مجبور است سر کار برود و چون نمی‌خواهد دختر خواب‌آلودش، صبح زود و قبل از رسیدن به خانه مادربزرگ، یک گریه و زاری درست و حسابی راه بیندازد، به او می‌گوید: «اگر همین حالا ساکت نشی، می‌گم آقاپلیسه بیاد و ببردت زندان»! واضح است که از آن به بعد، دختر او، از تمام پلیس‌های شهر می‌ترسد.

روش درست: دروغ‌های مصلحتی، ممکن است گاهی به یاری‌تان بیایند و ترساندن کودک، به شما کمک کند تا او، حرف‌شنوی بیش‌تری داشته باشد، اما توصیه همیشگی کارشناسان تربیت کودک این است که با کودک‌تان صادق باشید. به‌عنوان مثال، این مادر می‌توانست به دخترش بگوید: «می‌فهمم که دلت نمی‌خواهد صبح زود بیدار شوی و تا خونه مادربزرگ، توی اتوبوس سرپا بایستی، من هم دوست ندارم سر کار بروم، اما مجبورم و چاره دیگری ندارم.» این روش باعث می‌شود او، احساس بهتری درباره صبح زود بیدار شدن و... داشته باشد.

2.تهدید کردن

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که والدین مرتکب می‌شوند، تهدید کردن بچه‌هاست. به او نگویید «اگر دوباره زبانت را دربیاوری، تنبیه‌ات می‌کنم»؛ زیرا وقتی کودک را در چنین شرایطی قرار می‌دهید، علاقه او را برای لجبازی با خودتان، دوبرابر می‌کنید و مطمئن باشید او، کار بدش را تکرار خواهد کرد.

روش درست: تکرار جمله «اگر باز هم به خواهرت لگد بزنی، دیگه هیچ وقت نمی‌آییم پارک»، رفتار کودک شما را تغییر نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود فکر کند هنوز تا قبل از این‌که او را از محل بازی بیرون کنید، می‌تواند با چندتا لگد حسابی دیگر، خدمت خواهرش برسد. پس، بهتر است به او تذکر بدهید که اگر رفتارش را درست نکند، به خانه برمی‌گردید و در صورتی که آن را نادیده گرفت، بدون درنگ، به حرفی که زده‌اید، عمل کنید. این موضوع باعث می‌شود او، از جدیت شما مطمئن باشد.

3. خراب کردن وجهه پدر ومادر توسط یکدیگر

پشت هم را خالی کردن مقابل خواسته‌های بچه‌ها، یکی دیگر از خطاهایی است که هر پدر و مادری ممکن است انجام دهند. به‌عنوان مثال، اگر پدر خانواده، شرط بستنی خوردن را تمیز کردن اتاق قرار داده، شما هم پیرو این شرط باشید و از روی دل‌سوزی، در صورتی که فرزندتان، اتاقش را مرتب نکرده، به او بستنی ندهید.

روش درست: متحد بودن پدر و مادر، یکی از مهم‌ترین مسایلی است که باید توسط والدین رعایت شود. ممکن است شما روش‌های مختلفی برای تربیت و تنبیه کردن فرزندتان داشته باشید و می‌توانید در مورد آن‌ها با یکدیگر صحبت کنید، اما هرگز سعی نکنید مقابل فرزندتان، تلاش دیگری را کم‌تر جلوه دهید.

4. رشوه دادن

رشوه دادن به کودکان، آن هم وقتی باید وظیفه‌شان را انجام دهند، باعث می‌شود همیشه، از شما توقع جایزه داشته باشند. مادر یک دختر دو ساله، در این‌باره می‌گوید: «دختر من، هیچ وقت خوب غذا نمی‌خورد. به همین دلیل، یک بار به او پیشنهاد دادم که اگر غذایش را کامل بخورد، به او شکلات می‌دهم. از آن پس، او، هر بار پس از اتمام غذایش، از من انتظار شکلات یا آب‌نبات دارد.»

روش بهتر: گاهی کار خوب،  مستحق جایزه است، اما تشویق کردن بچه‌ها برای خوب رفتار کردن، بهتر از دادن وعده جایزه است. بهتر است به‌جای به کار بردن جمله «اگر امروز که رفتیم خانه خاله، پسر خوبی باشی، برایت اسباب‌بازی می‌خرم»، از جمله «من واقعا به تو افتخار می‌کنم که امروز، خانه خاله، پسر خوبی بودی و من را خوش‌حال کردی» استفاده کنید.

راه‌کارهای پیشنهادی ما

اگر فرزندتان، هنگام صحبت با شما، فریاد بزند و شما هم در مقابل، فریاد می‌زنید یا به او هشدار می‌دهید و عصبانی می‌شوید؟

همه اشتباه می‌کنند. به همین دلیل، خودتان را سرزنش نکنید و در مقابل، به فرزندتان بگویید از کاری که انجام داده‌اید یا حرفی که زده‌اید، پشیمان هستید و از این پس، قانون‌های جدید در خانه بگذارید.

حتی اگر شما فکر می‌کنید که روش تربیتی که داشته‌اید، باید به‌طور کل تغییر کند، در ابتدا، با دو قانون جدید شروع کنید و فرزندتان را با 20 قانون جدید، غافل‌گیر نکنید.

برای فرزندتان، بیش‌تر از دو یا سه حق انتخاب نگذارید. به این ترتیب، می‌توانید همیشه او را در کنترل‌تان داشته باشید.

به خودتان و فرزندتان زمان دهید. تغییر یک رفتار بد، همیشه، زمان می‌خواهد.

فنری که گاهی درمی‌رود!

وقتی دختر خردسالم، از سفر جادویی به خانه پدربزرگ و مادربزرگش برمی‌گردد، مثل فنری می‌شود که از جا در رفته؛ باید با همان تقلا، او را به زندگی برگردانیم. در این سفر جادویی، او هر کاری می‌خواهد، می‌تواند انجام دهد؛ حتی می‌تواند برای چندین ساعت غذا و خوراکی نخورد، کسی هم با قاشق دنبالش ندود. حالا من و همسرم را تصور کنید که باید با تلاش بسیار، او را دوباره به قوانین زندگی خودمان عادت دهیم.

این حرف‌های تکراری، دردسرهای همیشگی همه والدین است؛ چون همه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها فکر می‌کنند که بچه‌هایشان، با روش‌های تربیتی که در پیش گرفته‌اند، حتما نوه‌های عزیزتر از جان‌شان را می‌کُشند. این وسط، نوه‌ها، از موقعیت پیش آمده نهایت سوءاستفاده! را می‌کنند و حسابی، پنبه پدر و مادر را پیش پدربزرگ و مادربزرگ می‌زنند.

تنها راه والدین برای بهتر کردن اوضاع، نه درست کردن آن، حرف زدن است؛ آن هم با احترام، اما قاطعانه. ما هم همین راه  را در پیش گرفته‌ایم و هم‌چنان تلاش می‌کنیم تا  این دو جبهه! را به تعادل برسانیم. هیچ‌وقت از حرف زدن خسته نشوید؛ سرانجام، نتیجه خواهد داد.

 


:: بازدید از این مطلب : 651
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
والديني كه مراحل كار با كودك را در سالهاي قبل آغاز كرده و كودكشان به شكلي موفقيت آميز برنامه هاي توانبخشي خود را ادامه مي دهد، مي تواند بهترين مشاوره و راهنمايي را براي والدين جوان بر عهده بگيرند.
آگاهي يافتن خانواده از وجود كودك معلول آغاز مي شود، هر چند هدف از انجام آن كوتاه كردن فاصله زماني شوك وارده تا پذيرش واقعيت در مورد فرزندشان مي باشد، ليكن اين امر بايد تا مراحل بعدي كه برنامه هاي درمان و توانبخشي آغاز مي شود، ادامه يابد. در اين مرحله نقش والدين هر روز پررنگ تر مي شود. پذيرش واقعيت – معلوليت كودك – از سوي پدر و مادر – دقت شود پذيرش هر دو نفر پدر و مادر لازم و ضروري است – مي تواند در تسريع برنامه درمان و توانبخشي و شروع به موقع آن نقش داشته باشد.

والدين بايد از كودك معلول خود شناخت مناسبي را كسب نمايند. به عنوان مثال والدين يك كودك ناشنوا بايد بدانند آنچه براي كودك رخ داده است، تنها اختلالي در شنوايي اوست و ساير حواس، اعضا و قواي ذهني او سالم است و مي تواند و بايد مورد استفاده بيشتري قرار گيرد. به همين ترتيب در مورد كودك نابينا يا كم بينا، والدين بايد به دركي واقعي از ميزان اختلال ايجاد شده و نحوه جبران آن به وسيله ديگر اعضاء و حواس مثلأ حس شنوايي و لامسه دست يابند. والدين كودك مبتلا به كم تواني ذهني نيز ، لازم است از ميزان بهره هوشي باقي مانده در كودك اطلاع يابند تا ميزان انتظار خود را از كودك بر آن اساس در نظر بگيرند. چنين شناختي مي تواند در تسريع و بهبود كودك بسيار مؤثر باشد.

وجود رابطه صميمانه بين پدر و مادر از جمله نكات مهم در رشد كودك و انجام به موقع و مفيد برنامه هاي درمان و توانبخشي مي باشد. هر چند سوابق و تجربيات حاكي از آن است كه اغلب اين مادران هستند كه بار اصلي كار را بر دوش مي كشند، ليكن لازم است تا پدران نيز در اين زمينه احساس مسئوليت بيشتري نمايند و اين زماني حاصل خواهد شد كه هر دو نفر ، بپذيرند در زمينه اتفاقي كه رخ داده است مسئوليت مشترك و يكساني دارند.

 در اين مورد والدين بايد خود را از ذهنيت هاي منفي مبتني بر گناهكار بودن يكي از طرفين، رها نمايند و به امروز خود فكر نمايند و به گذشته بينديشند. آنچه اهميت دارد وظيفه اي است كه والدين امروز در قبال ناتواني كودك خود دارند و آن چيزي جز شروع به موقع برنامه هاي توانبخشي نيست.

تلاش والدين براي كسب اطلاعات و آگاهي در مورد بيماري و ناتواني جامعه است فرزندشان و نيز چگونگي برنامه درمانو توانبخشي او بسيار بااهميت است. از سوي ديگر وظيفه دست اندركاران امور توانبخشي و تمهيدات كه با تهيه مطالب آموزشي ساده و مناسب، به فعاليت هاي والدين براي ادامه درمان و توانبخشي جهت صحيحي بدهند. اين گونه جزوات كه مي تواند در چند جلد و به ترتيب پيشرفت كودك تهيه شوند – نمونه هاي آن هم اكنون در برنامه توانبخشي مبتني بر جامعه مورد استفاده قرار مي گيرد سهم به سزايي در بهبود كودك خواهد داشت.

نكته آخر در اين بحث لزوم تماس والدين با ساير والديني است كه داراي كودكي با همين نوع معلوليت مي باشند. والديني كه مراحل كار با كودك را در سالهاي قبل آغاز كرده و كودكشان به شكلي موفقيت آميز برنامه هاي توانبخشي خود را ادامه مي دهد، مي تواند بهترين مشاوره و راهنمايي را براي والدين جوان بر عهده بگيرند. اين گونه ارتباطات مي تواند به تأمين آرامش و اطمينان خاطر و نيز اعتماد به نفس انان كمك نمايد.ضمن اينكه در ايجاد نگرش مثبت در والدين براي ادامه برنامه هاي آموزشي و توانبخشي مؤثر خواهد بود. شركت والدين در برنامه هاي درمان گروهي – متأسفانه در حال حاضر در ايران كمتر انجام مي شود – مي تواند نقش ويژه والدين را در بهبود كودك نمايان تر سازد. همچنين لزوم كمك گرفتن از ساير اعضاي خانواده همچون خواهران و برادران و نيز پدر يا مادر بزرگ در اين مرحله مهم است.

 


:: بازدید از این مطلب : 621
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
غذاهای فرآوری شده از دسته غذاهایی هستند که به هیچ عنوان نباید کودکان مصرف کنند...

یک کارشناس صنایع غذایی با تاکید بر عدم مصرف فست فود ها در کودکان بیان داشت: فست فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند و از طرف دیگر؛ زیاده روی در مصرف آنها به کبد آسیب می رساند.

ایشان اظهار داشت: غذاهای فرآوری شده از دسته غذاهایی هستند که به هیچ عنوان نباید کودکان مصرف کنند؛ اغلب غذاهای فرآوری شده که از سوپرمارکت ها خریداری می‌کنید، حاوی نمک، چربی و شکر زیاد بوده و جزء غذاهای ضعیف هستند؛ این نوع غذاها، طعم طبیعی ندارند و حتی گاهی اوقات حاوی ترکیباتی هستند که روی برچسب شان عنوان نمی شود.

وی با اشاره به عدم مصرف صبحانه های بسیار شیرین در کودکان تصریح کرد: بیشتر صبحانه هایی که به کودکان داده می شود، بسیار شیرین است، بنابراین باید به اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی توجه شود.

 ایشان فست فودها را از دیگر غذاهایی عنوان کرد که سعی شود به کودکان داده نشود و گفت: طی سال های اخیر تعداد رستوران های فست فود در سطح دنیا چند برابر شده و به همین ترتیب تعداد کودکانی که فست فود می خورند نیز بسیار افزایش یافته است.  فست فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند. در ضمن زیاده روی در مصرف آنها به کبد آسیب می رساند.

این کارشناس صنایع غذایی در ادامه خاطرنشان کرد: کافئین نوعی محرک موجود در قهوه، چای و نوشیدنی های کولا است که سبب تحرک بیش از اندازه کودکان می شود و مصرف آنها باید برای کودکان محدود شود بنابراین می توان نوشیدنی هایی سالم تر مثل آب و شیر را جایگزین کرد.

 


:: بازدید از این مطلب : 664
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
وی در پایان اظهار كرد: اگر فرد در سنین نوجوانی سابقه تشنج داشته و دچار بدخوابی باشد باید حتما به پزشك مراجعه كند

یك فلوشیپ روانپزشكی كودكان گفت: حضور سریع مادر بر بالین كودكی كه دچار بدخوابی شبانه شده باعث تثبیت این مشكل در او خواهد شد.

 


دكتر كتایون خوشابی استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این رابطه افزود: حضور سریع ما در هنگام بدخوابی كودكان باعث تكرار این عادت توسط آن ها در شب های بعد خواهد شد.


به گفته وی، كودكان از دوسالگی قادرند تا صبح بدون اینكه از خواب بیدار شوند به راحتی بخوابند مگر اینكه بیداری بر اثر تشنگی و یا نیاز به دستشویی صورت بگیرد.

 


وی در این رابطه افزود: بنابراین به مادران توصیه می شود به محض شنیدن صدای كودك به سراغ او نروند بلكه ابتدا باید كمی تامل كنند.


به گفته وی، شمارش اعداد یكی از بهترین راهكارها برای مقابله با كودكان بدخواب است. مثلا مادر می تواند در دفعات اول ۱۰ ثانیه صبر كرده و در دفعات بعدی این زمان را افزایش دهد. معمولا مادرها پس از مدتی متوجه می شوند زمانی كه آنها مشغول شمردن هستند صدای كودك قطع می شود.

 


استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار كرد: والدین نباید هنگام بیداری كودك با او بازی كرده یا او را تغذیه كنند زیرا این كار نیز باعث می شود كه این عادت برای آنها جا بیفتد.


وی ادامه داد: همچنین والدین باید از راه بردن كودك در این هنگام پرهیز كنند.

 


این فلوشیپ روانپزشكی كودك در ادامه گفت: بدخوابی كودكان معمولا در سنین كودكی نیازی به درمان دارویی ندارند اما اگر دفعات آن تداوم پیدا كرد و كودك هر شب دچار بدخوابی شد نیاز است كه به پزشك مراجعه تا با استفاده از داروها از بروز این اختلالات جلوگیری شود.


وی در پایان اظهار كرد: اگر فرد در سنین نوجوانی سابقه تشنج داشته و دچار بدخوابی باشد باید حتما به پزشك مراجعه كند

 


:: بازدید از این مطلب : 635
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
متخصصان معتقدند نباید تا پیش از یک سالگی به کودک شیر گاو داد. کودکان نمی توانند شیر گاو را به راحتی شیر مادر یا شیر خشک هضم کنند.
 متخصصان معتقدند نباید تا پیش از یک سالگی به کودک شیر گاو داد. کودکان نمی توانند شیر گاو را به راحتی شیر مادر یا شیر خشک هضم کنند. شیر گاو سرشار از پروتئین و مواد معدنی است و به کلیه نارس زن فشار می آورد. در ضمن، شیر گاو به اندازه کافی  ویتامین C، آهن و دیگر ویتامین های لازم برای کودک را ندارد. استفاده از شیر گاو برای تغذیه نوزادان ممکن است منجر به کمبود آهن در خون یا تحریک سیستم هاضمه و وجود خون در مدفوع آنها شود. در آخر نیز باید اشاره کنیم، شیر گاو چربی های لازم برای رشد و چاق شدن کودک را در خود ندارد.  
 از زمانی که کودک توان هضم شیر گاو را داشته باشد، این ماده غذایی باید جزو اصلی رژیم غذایی او باشد. شیر گاو منبع غنی کلسیم است که باعث قوی شدن دندان و استخوان ها و همچنین تنظیم لخته خون و کنترل ماهیچه ها می شود. در ضمن، منبع ضعیفی از ویتامین  D نیز هست که به جذب کلسیم کمک می کند و برای رشد استخوان ها بسیار لازم است.
شیر حاوی پروتئین های لازم و همچنین کربوهیدرات برای رشد است که به کودک انرژی لازم برای بالا و پایین پریدن و بازی را می دهد. ثابت شده است اگر کودک به اندازه لازم شیر مصرف کند، کمتر دچار فشار خون، سکته، سرطان روده و شکستگی لگن در بزرگسالی خواهد شد.
مصرف چه مقدار شیر مادر مناسب است؟
بر اساس یافته های موسسه بیماری های کودکان در آمریکا، اگر کودکان در طول روز 2 تا 2.5 لیوان شیر بنوشند، کلسیم و ویتامین D لازم را به دست می آورند. به کودکان بالای یک سال شیر پرچرب بدهید البته اگر در معرض چاقی قرار ندارد.
بیشتر از سه لیوان در روز به فرزند خود شیر ندهید زیرا دیگر معده او جایی برای دیگر غذاها نخواهد داشت و ویتامین های لازم به بدن او نخواهد رسید.
آیا می توان به کودکان شیر کم چرب یا بدون چربی داد؟
در بیشتر مواقع نباید این کار را کرد. موسسه بیماری های کودکان در آمریکا تاکید دارد که حتما از شیرهای پرچرب برای کودکان استفاده کنید. کودکان زیر 7 سال برای رشد و اضافه شدن وزن خود به چربی های موجود در شیر نیاز دارند. همچنین به کمک این چربی ها می توانند ویتامین A و D را جذب کنند. شیرهای کم چرب یا بدون چربی سرشار از مواد معدنی و پروتئین هستند که در بدن کودک خردسال تجمع و رسوب می کنند. هنگامی که کودک به دو سال رسید، می توانید از شیرهای کم چرب برای او استفاده کنید.
البته استثناهایی نیز وجود دارد. به طور مثال، اگر کودک شما در خطر چاقی بیش از حد قرار دارد یا سابقه خانوادگی در چاقی، کلسترول بالا، بیماری های قلبی و عروقی دارید ممکن است پزشک کودک توصیه کند از شیرهای کم چرب در رژیم کودک استفاده کنید.
وقتی کودک شیر گاو دوست ندارد، آیا ترفندی برای تشویق او وجود  دارد؟
بعضی از کودکان همه لیوان شیر خود را بی وقفه می بلعند. اما برخی دیگر به دلیل اینکه شیر گاو بافت و طعم متفاوتی از شیر مادر دارد آن را دوست ندارند.
اگر کودک شما جزو این دسته است، سعی کنید شیر گاو را با شیر خود ترکیب کنید(ترکیب یک به سه شیر مادر). این فرمول را در طول زمان تغییر و تا زمانی ادامه دهید که کودک به طور کامل شیر گاو بنوشد. بهتر است شیری به کودک خود بدهید که دمای اتاق را دارد.
نوشیدن حداقل دو لیوان شیر در طول روز برای کودکی که شیر گاو دوست ندارد مشکل ساز است. اما راه های مختلفی برای اضافه کردن این شیر به رژیم غذایی کودک وجود دارد. به طور مثال، گندم بوداده به آن اضافه کنید، ماست، پنیر سفید، پودینگ یا کاستارد به او بدهید. یا می توانید با سوپ شیر بپزید.
وقتی کودک به طور کلی لبنیات دوست ندارد یا به آن حساسیت دارد چه باید کرد؟
اگر کودک شما به هر دلیلی کلسیم یا ویتامین D لازم را از طریق شیر یا لبنیات کسب نمی کند،  باید حتما از قرص ها و مکمل های غذایی که این ویتامین ها را دارد استفاده کنید.
شیرهای ارگانیک یا بدون هورمون برای کودک مفید است؟
شواهد موثقی مبنی بر بهتر بودن این نوع شیرها وجود ندارد اما استفاده از آنها ضرر هم ندارد. اصولا شیرهای ارگانیک قیمت گران تری دارند. اما هرگز سعی نکنید شیر خام یا غیرپاستوریزه به کودک خود بدهید. این شیرها حاوی باکتری های مضر و انگل هایی هستند که به بیماری های جدی یا حتی مرگ  منجر می شود.
آیا می شود کودک به شیر گاو آلرژی داشته باشد؟
حساسیت واقعی به زچندان رایج نیست. تنها 2 تا 3 درصد از کودکان به شیر گاو حساسیت دارند که اصولا پس از سه سالگی این حساسیت از بین می رود.
اگر کودک بدون هیچ مشکلی شیرهایی که طبق دستورهای خاصی درست شده و حاوی شیر گاو هستند را می نوشد و مشکلی ندارد، مسلما با نوشیدن شیر گاو هم مشکلی نخواهد اشت. حتی کودکانی که در یک سال نخست به طور کامل شیر مادر خورده اند راحت تر می توانند شیر گاو بنوشند زیرا به واسطه شیر مادر پروتئین های شیر گاو را دریافت کرده اند (مگر اینکه مادر شیر یا لبنیات مصرف نکرده باشد).
اگر کودک به توصیه پزشک شیرهای فرمول‌دار مصرف می کند، پیش از استفاده از شیر گاو حتما با پزشک مشورت کنید. شاید پزشک شیر سویا را که مملو از ویتامین D و کلسیم است را توصیه کند.
نشانه اصلی حساسیت به شیر مادر مشاهده خون در مدفوع کودک، اسهال و استفراغ است. اگر در کودک اگزما یا کهیر، دانه هایی در اطراف دهان و چانه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سرفه، خس‌خس گلو یا تنگی نفس نیز مشاهده کردید، ممکن است کودک به شیر گاو حساسیت داده باشد.
اگر مشکلات مهم تنفسی یا بلعیدن پیدا کرد فورا او را به بیمارستان ببرید زیرا ممکن است حساسیت خطرناک داشته باشد.
اگر مشخص شد کودک شما به شیر گاو حساسیت دارد، باید مراقب غذاهایی همچون پنیر سفید، بستنی، ماست، مارگارین های حاوی شیر، کره، شکلات های شیری و شیر خشک باشید.
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 627
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
یکی، دو هفته دیگر با شروع مدارس، دل مشغولی والدین برای فرستادن هر روزه بچه ها به مدرسه شروع می شود و یک بار دیگر موضوع تغذیه و خواب بچه ها در دوران تحصیل محور گفت وگوی والدین می شود.
یکی، دو هفته دیگر با شروع مدارس، دل مشغولی والدین برای فرستادن هر روزه بچه ها به مدرسه شروع می شود و یک بار دیگر موضوع تغذیه و خواب بچه ها در دوران تحصیل محور گفت وگوی والدین می شود.

زیرا کنار گذاشتن عادت های خواب و تغذیه در طول تابستان، برای بسیاری از کودکان دشوار است.

یکی از آن کارها، صبحانه خوردن است. صبحانه خوردن بچه ها برای بیشتر مادران یکی از چالش برانگیزترین موضوعاتی است که در اولین ساعات روز با آن رو به رو می شوند. بسیاری از کودکان عادت به خوردن صبحانه ندارند و تشریح اهمیت خوردن صبحانه در دوران تحصیل نیز تاثیری در باز شدن اشتهای آن ها ندارد.

بنابراین قصد داریم به موشکافی این موضوع و دلیل صبحانه نخوردن برخی از کودکان بپردازیم و راهکارهای عملی به والدین ارائه دهیم. دلایل صبحانه نخوردن کودکان را باید در عوامل بسیاری جست و جو کرد که بیشتر آن ها روانی است. البته این مشکل بیشتر در بین دانش آموزان دیده می شود که هر روز به قصد تحصیل منزل را ترک می کنند و صبحانه خوردن یا نخوردن آن ها دغدغه والدین می شود.

دکترنسرین امیری، فوق تخصص روان پزشکی اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی با بیان این مطلب به خراسان می گوید: یکی از مهم ترین دلایل صبحانه نخوردن کودکان، کم اشتهایی صبحگاهی است. بیشتر بچه ها پس از بیدار شدن از خواب اشتها ندارند و اگر بهترین صبحانه هم برای آن ها فراهم باشد، لب نمی زنند.

بنابراین در مورد کودکی که هرگز پس از بیدار شدن از خواب صبحانه نمی خورد باید احتمال کم اشتهایی داد. یکی از علل شایع بی اشتهایی کودکان، سبک نادرست زندگی بیشتر خانواده هاست. در بیشتر خانواده ها تعطیلات و ایام تابستانی مساوی با بی برنامگی است و همه اعضای خانواده این بی برنامگی را دوست دارند و حتی از آن استقبال می کنند. این که شب ها هر وقت دوست دارند بخوابند و صبح هر وقت دوست دارند بیدار شوند و به جای صبحانه، ناهار صرف کنند.

نکته این جاست که برنامه خواب بچه ها ارتباط مستقیمی با برنامه غذایی شان دارد و وقتی برنامه خواب آن ها نامنظم است، نباید توقع داشته باشیم که برنامه غذایی صحیحی داشته باشند.درست به همین دلیل است که توصیه اکید ما به والدین این است که برنامه خواب بچه ها در روزهای تعطیل و ایام تابستان نباید بیش از یک ساعت با روزهای عادی تفاوت داشته باشد. بی اشتهایی ناشی از تغییر برنامه خواب و زندگی در کودکان ایرانی بسیار شایع است. زیرا بعضی از خانواده ها به این بی برنامگی ها عادت دارند.از سوی دیگر تبدیل یک زندگی بی برنامه به یک زندگی با نظم و با برنامه زمان می برد و چه بسا این امر نیز بی اشتهایی کودک را تداوم دهد.

بنابراین حتی اگر والدینی از همین امروز بخواهند برنامه خواب و غذای کودک خود را تنظیم کنند، باید مدت زمانی صبر کنند تا همه چیز به روال عادی برگردد و نباید منتظر نتیجه فوری باشند. دکترامیری با اشاره به این که دسته ای از کودکان به هنگام عزیمت به مدرسه دچار حالت های اضطرابی شدید می شوند، تصریح می کند: در این دسته از کودکان هم بی اشتهایی دیده می شود و برخی از آن ها ممکن است پس از صرف صبحانه دچار تهوع شوند. توصیه ما به والدین این است که به این دسته از کودکان صبحانه داده نشود زیرا ممکن است از شدت اضطراب دچار تهوع و استفراغ شوند و حالات اضطرابی آن ها در مدرسه تشدید شود. ابتدا باید تلاش کرد اضطراب کودک را فرو نشاند و کنترل کرد و سپس به فکر رفع بی اشتهایی بود. در بیشتر موارد بی اشتهایی ناشی از اضطراب پس از رفع حالت های اضطرابی خود به خود رفع می شود.

دسته ای دیگر از کودکان به دلیل لجبازی و اشتباهات تربیتی والدین، صبحانه نمی خورند و کم کم به بی اشتهایی صبحگاهی مبتلا می شوند. این فوق تخصص روان پزشکی اطفال با بیان این که تعداد زیادی از این کودکان توجه و محبت بیش از حد والدین را دریافت کرده اند، تأکید می کند: کودکان در چنین خانواده هایی، همه کارهای عادی و وظایف خود را با نوعی منت انجام می دهند زیرا والدین با اشتباهات تربیتی متعدد آن ها را باج گیر بار آورده اند.

این دسته از کودکان اگر درس بخوانند، مدرسه بروند و حتی صبحانه بخورند، باج می گیرند و گویی این کارها را برای والدین انجام می دهند. متأسفانه این شیوه تربیتی نادرست در میان بسیاری از خانواده ها رایج است و یکی از آموزه های نادرست آن باج گیری در قبال خوردن غذا یا صرف صبحانه است. کودک در چنین شرایطی والدین را تابع خود می کند و والدین هم به اشتباه در ازای غذا خوردن یا درس خواندن به او باج می دهند تا مبادا رفتارش تغییر کند. در چنین فضایی کودک و والدین وارد یک بازی روانی می شوند که بسیار خطرناک است.

زیرا کودک باید بداند برای نیازهای اولیه اش باید خودش اقدام کند و لازم نیست والدین را آزمایش کند. اگر والدین وارد این بازی کودکانه شوند اول خودشان و بعد بچه ها بازنده خواهند بود. کودک باید بداند غذا خوردن نیاز جسمی است و او باید این نیاز را برای خودش و نه برای پدر و مادرش برطرف کند. والدین فقط وظیفه دارند غذای مناسب را با کیفیت مناسب و در زمان مناسب در اختیار کودک قرار دهند و صبحانه خوردن یا نخوردن کودک به خودش بستگی دارد و او مسئول تغذیه خود است.

اگر کودکی به مسئولیت خود عمل نمی کند باید یک سری امتیازات را از او گرفت نه این که باج داد. گاهی والدین برای خوردن صبحانه باج می دهند و گاهی کودک بابت آن باج می گیرد. والدین باید بدانند هر دو روش اشتباه است. بهترین شیوه این است که کودک بداند برای صبحانه خوردن جایزه ای نمی گیرد و اگر صبحانه نخورد یک امتیاز مثبت مثل بازی در پارک یا رفتن به میهمانی را از دست می دهد.

نکته این جاست که بعضی از کودکان در خانواده ها حدود خود را نمی شناسند، بابت همه چیز باج گیری می کنند و از انعطاف والدین و اشتباهات آن ها سوء استفاده می کنند.دکتر امیری با بیان این که گاهی معلمان در مدارس هم با تأکید بر این که بچه ها حتماً باید صبحانه خورده به مدرسه بیایند، به والدین فشار می آورند، می گوید: لازم است معلمان از تأکید و توجه بیجا در این زمینه اجتناب کنند و اگر قرار است تشویقی صورت بگیرد، به موقع و به شیوه صحیح باشد. به عنوان مثال معلم می تواند بچه هایی را که صبحانه خورده اند ۱۵ دقیقه زودتر به حیاط مدرسه بفرستد. نه این که به شیوه نادرست بچه هایی را که صبحانه نخورده اند، توبیخ یا سرزنش کند یا به کرات والدین آن ها را در مدرسه بخواهد. تأکید بیش از حد روی مسائل تغذیه ای کودک طی چند سال اخیر به ویژه در آغاز فصل مدارس باعث شده است ناگهان همه به این موضوع بپردازند اما بچه ها با درک این مطلب لجبازتر می شوند.
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 644
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()